Râurile Europei, secate: cum a ajuns seceta și temperaturile extreme să ne coste 80 de miliarde de dolari

de: Alexandru Puiu
11 08. 2022

Râurile Europei seacă într-un ritm cât se poate de alert, iar probleme nu sunt mici deloc. Periclitarea navigației pe principalele artere de pe bătrânul continent perturbă schimburi comerciale în valoare de 80 de miliarde de lei.

În cazul în care mai este o surpriză pentru cineva, luna iulie a fost cea mai caldă din ultimii 100 de ani, de când se înregistrează temperaturile. Mai grav decât atât este că nici în luna august situația nu pare să se remedieze. Pe lângă faptul că vara secetoasă a îngropat foarte multe culturi, inclusiv din România, a dus la evaporarea unor cantități masive de apă din râurile care străbat Europa și care, în mod uzual, ar fi fost folosite pentru transportul de marfă.

Comerțul din vest, îngropat de secetă

Rinul, de mai multe secole, este principala arteră comercială între Germania, Elveția și Țările de Jos. Din păcate, fluxul de apă a scăzut atât de mult, încât nu mai navigabil. În contextul în care, în mod uzual, facilita transportul masiv de cărbune și motorină, impactul economic al secetei este fabulos. În aceeași situație se află și Dunărea, secată și ea. În contextul în care se întinde din Europa Centrală și până la Marea Neagră,  evaporarea unor cantități masive de apă afectează comerțul cu cereale și numeroase alte produse și materii prime.

Nici măcar nu trebuie să sece râurile pentru a avea un impact financiar masiv. În Franța, de exemplu, a fost suficient ca râurile Ron și Garonne să se încălzească pentru a nu mai facilita răcirea reactoarelor nucleare. Râul Po din Italia este la un nivel mult prea redus pentru a permite irigarea câmpurilor cu orez, detaliu care va afecta producția de paste și, implicit, prețul acestora.

Una peste alta, schimbările climatice din ultima perioadă ar fi avut oricum șanse mari să bage Europa în recesiune, dar dacă mai iei în calcul și invazia rusească din Ucraina, este clar că viitorul economic pe termen scurt și mediu al bătrânului continent nu este deloc optimist. ”Nu este vorba numai de navigaţia comercială. Este vorba şi de răcorire atunci când este caniculă, este vorba de irigaţii şi multe alte lucruri”, spune Cecile Azevard, director la Căile navigabile franceze (VNF).